Univerzita Pardubice

Univerzita zažila karnevalové veselí. Ve skromnějším provedení uspořádala tradiční masopust

23.02.2018
Zaměstnanci i studenti oslavili na univerzitě masopust. Stínovým divadlem a výrobou masek
Zaměstnanci i studenti oslavili na univerzitě masopust. Stínovým divadlem a výrobou masek
Foto: A. Zeiner
Masopust neboli karnevalové období bylo v minulosti od Tří králů do Popeleční středy, kterou začíná postní období před Velikonocemi. Tato staletá tradice byla na desítky let přerušena, ale v poslední době se slaví také u nás. A jeho oslavy zažila i Univerzita Pardubice, když v masopustním období vyráběla masky, vytvořila si vlastní průvod a sehrála tradiční příběh.

Masopust se neslaví pouze u nás, ale i v dalších zemích. Například v Itálii mají karneval, jehož význam je vlastně stejný: karne – maso a vale – dát sbohem. Karneval v Rio de Janeiro je také vlastně masopustní zábava a koná se v právě v polovině února, a to od 9. do 18. února. „Masopustem se loučíme s obdobím bujarého veselí, jídla, pití, zábavy, než přijde půst. Dříve se v době před masopustem na venkově dělaly zabíjačky, svatby, byla hojnost masa. Podle oblasti konání má masopust různé podoby. V některých regionech jako Chodsko, Doudlebsko, Hlinecko, Strání aj. je součástí oslav obřadní průvod masek, který obchází s muzikou vesnice. Tento akt vykonávají zvlášť vypravené skupiny lidí ve specifických maskách a se specifickým chováním, mající dlouhou tradici,“ popisuje svátek, který má kořeny v hluboké minulosti organizátorka univerzitního masopustu a současně vedoucí kariérního centra Ing. arch. Iva Svobodová a dodává, že v roce 2010 byly masopustní průvody s maskami na Hlinecku zapsány dokonce na Listinu světového přírodního a kulturního dědictví UNESCO.

K masopustu patří škrabošky a masky
K masopustu patří škrabošky a masky
Foto: A. Zeiner

Rej nejrůznějších masek a postav

Vyráběly se přímo na místě
Vyráběly se přímo na místě
Foto: A. Zeiner
Na masopustu se objevují různé postavy. Někde spolu zápolí 2 osoby – tlustý, stále se cpoucí Masopust a asketický Půst. Postava jedlíka milujícího život je česká obdoba Bakcha. I ten se někdy na českém masopustu objevuje, a nakonec je spálen, aby s ním zmizelo obžerství a další neřesti. „To je důležitý moment masopustu, jakési symbolické očištění. Vyjmenují se různé nepravosti, které sužují společenství a potom se za ně odsoudí zástupná osoba – Masopust, Bakchus, bílá kobyla nebo třeba basa. Popraví se, spálí nebo uloží do hrobu, a tím jsou sejmuty symbolicky všechny hříchy celé obce. Lidé jsou očištěni a mohou se ještě celý den až do půlnoci veselit. Protože pak přichází doba půstu. A s ním askese, hledání vnitřního klidu, očištění. Je to příprava na největší křesťanský svátek – Velikonoce,“ popisuje průběh masopustu Iva Svobodová, která celou akci na univerzitě iniciovala.

Zaměstnanci a studenti univerzity pojali masopustní veselí po svém. Nejenže si vyráběli nejrůznější masky a škrabošky, ale celý příběh sehráli společně jako stínové divadlo. A tak Univerzita Pardubice zažila netradiční návštěvu – bílou kobylu (prý je to odkaz na bílého velblouda mudrce Baltazara) a spolu s ní další maškary, které vyrazily za starostou obce získat povolení k oslavám. Masopustní příběh ožil v jejich podání i v prostranství UNITu, kde se celá únorová akce ve středu 14. února odehrála.

Maškary žádají starostu o povolení k radovánkám a masopustnímu průvodu
Maškary žádají starostu o povolení k radovánkám a masopustnímu průvodu
Foto: A. Zeiner

Stínové masopustní divadlo

SOUDCE:

Lidé pomlouvají, klevetí

a vedou řeči jak smetí.

Ohýbají rádi hřbet,

Na scéně se objevuje kobyla
Na scéně se objevuje kobyla
Foto: A. Zeiner

za to pak mají lepší chodník

a celý jejich okolní svět.

 

O kobylo, kobylo, to tu ještě nebylo.

Pohled do zákulisí
Pohled do zákulisí
Foto: A. Zeiner

 

Víš, kdo nejhlasitěji křičí?

Jen ten, od koho nejvíc fičí.

A co tyhle věčné pomluvy a klevety

Od starého, od mladého nebo jenom od tety?

Kdo to řekl? Já, ty, on nebo ten?

Zapojilo se i přítomné publikum
Zapojilo se i přítomné publikum
Foto: A. Zeiner

Každý zaručených zpráv je šiřitel.

Lidičky, dejte pozor na svá ústa.

Mezi lidmi chybí slušnost a vzájemná úcta.

 

O kobylo, kobylo, to tu ještě nebylo.

Kobyla umírá a její tělo se dělí a spravedlivě rozdává těm nejpovolanějším ve městě
Kobyla umírá a její tělo se dělí a spravedlivě rozdává těm nejpovolanějším ve městě
Foto: A. Zeiner

 

Viníka ne v sobě, ale v tobě objevíme a o hlavu tě připravíme.

Byla jsi poctivá, nežrala moc,

jen jsi pila někdy celou noc.

U starosty na náměstí,

na poli, kde vítr sviští,

Kobyla nám zas obživla! Radujme se s ní. Ruší se dnes všechna pravidla až do hodiny půlnoční.
Kobyla nám zas obživla! Radujme se s ní. Ruší se dnes všechna pravidla až do hodiny půlnoční.
Foto: A. Zeiner

tam jsi všude byla,

a vše jsi viděla.

 

O kobylo, kobylo, to tu ještě nebylo.

 

Tady na dvoře univerzitním

slavnostní akt bude tvým posledním.

Ras život tvůj nyní ukončí

A tak zmizí všechny naše vlastnosti nejhorší.

 

RAS:

Až jí život ukončíme, její části moudře rozdělíme,

aby její dobré vlastnosti v nich přetrvaly do doby,

než doroste kobyla nová a zkoušce se opět podrobí.

Smutná chvíle pro nás nastává, naše kobyla dodělává…

 

A nyní co my s kobylou uděláme?

Spravedlivě ji rozdělíme a rozdáme.

 

Autor: Mgr. Zuzana Paulusová
Oddělení propagace a vnějších vztahů UPa


Zaujal Vás tento článek? Sdílejte ho a šiřte dál:

komentáře provozovány na Disqus