Naši studenti navrhli unikátní vyhledávač letenek. Objevte Evropu s jejich Flightics

29. 03. 2017

Už máte plány na léto? Zajímavou letenkou se můžete odměnit třeba za splněné zkoušky. Najít ty nejlevnější kombinace letů vám pomůže unikátní vyhledávač letenek po Evropě, za nímž stojí studentka Markéta Horáková s dvojicí absolventů „FEIky“ Jiřím Sýkorou a Michalem Snovickým. Díky nim totiž můžete navštívit několik míst za co nejlevnější cenu. Tak už víte, kam se vydáte? Je to jednoduché.

Na začátku spojila trojici studentů touha cestovat levně po Evropě. Jiří Sýkora, Markéta Horáková a Michal Snovický chtěli navštívit co nejvíce míst za co nejméně peněz. A tak vymysleli unikátní vyhledávač letenek Flightics. Projekt, který se zrodil jako diplomová práce obou studentů, dnes mění způsob cestování po Evropě. Díky němu lze procestovat více destinací (měst), tzv. multi-city, za co nejlevnější cenu. Pokročilé funkce vyhledávače umožní zadat flexibilní termíny odletu a požadovanou dobu v dané destinaci. A zatímco Markéta pokračuje ve studiu doktorského programu Environmentální inženýrství na Fakultě chemicko-technologické a ve volném čase se věnuje spolupráci s leteckými společnostmi a marketingu, její kolegové Jiří a Michal se spokojili s titulem inženýr z Fakulty elektrotechniky a informatiky a vkročili rovnou do praxe.

Proč jste se pustili právě do tohoto projektu?

V prvním ročníku na vysoké škole jsme chtěli letět levně po Evropě a navštívit více destinací najednou, co nejlevněji. Od té doby pravidelně létáme „Eurotripy“, jak sami, tak s přáteli. Podobnou cestu jsme si složili i po Asii. Neexistuje na to žádný vyhledávač, který by jinak složité hledání a skládání ulehčil, navíc pokud si to hledáte sami, nikdy nenaleznete nejvýhodnější kombinaci letů.

V čem je váš vyhledávač jiný než ostatní weby na vyhledávání letenek?

Klasické vyhledávače nutí uživatele multi-city zadat pouze pevná data odletu (maximálně ± 3 dny od zadaného data). U nás to ale může být klidně i interval na celý měsíc / celé léto, ve kterém najdeme nejlevnější kombinace letenek tak, aby procházely zadanými městy. Navíc v kombinaci s naší další výhodou – nastavením požadované doby pobytu ve vybraných destinacích od 1 do 21 dní, je takové hledání výpočetně o hodně složitější. Jedná se vlastně o určitou modifikaci problému obchodního cestujícího. (pozn. jeden z nejznámějších matematických problémů, který patří do kategorie NP - hard).

Co dalšího vyhledávač nabízí?

Mezi další vychytávky patří možnost nastavení doby přestupu až na 60 hodin. Nejenže díky této volbě uživatel ve většině případů ušetří, ale může využít přestup pro návštěvu další destinace až po dobu necelých 3 dnů. Ušetřené peníze za letenky tak může utratit v nové destinaci, kterou pozná téměř zadarmo. Delší přestup může také využít k prohlídce města, místo dlouhého čekání na letišti. V plánu máme ale i další funkce, které už jsou v naší interní verzi a brzy je budeme nasazovat. Určitě je na co se těšit. 

Kolik lidí na tomto projektu pracovalo a pracuje dodnes na jeho zlepšování?

Na vyhledávači v posledním roce děláme jen dva – já se starám o marketing, spolupráci s leteckými společnostmi a také o sociální média a support. A Jirka, který naprogramoval webové stránky a vyhledávací algoritmus vyhledávače a stará se o veškeré záležitosti, aby web chodil.

Kdo projekt Flightics financuje a za jakých podmínek?

Projekt jsme od začátku financovali sami, bez žádného investora. Ačkoli jsme měli nějaké nabídky, nakonec jsme se rozhodli dokončit projekt sami. 

Jakých výsledků jste prozatím dosáhli?

Dostali jsme se do programu Microsoft Bizpark, díky kterému máme zdarma na 3 roky servery od Azure, což nám do začátku hodně pomohlo. Zúčastnili jsme se před půl rokem Travel soutěže v Rotterdamu, na které se podíleli letecké společnosti KLM a Transavia  či amsterdamské letiště Schiphol. Nakonec jsme získali hlavní cenu od KLM, což nám udělalo ohromnou radost.

O účasti v nějaké české soutěži jste neuvažovali?

Zatím jsme se žádné české start-upové soutěže neúčastnili, chtěli jsme projekt udržet pod pokličkou, než bude kompletně hotový.

Jaké jste si stanovili cíle?

V první fázi se zaměříme na český trh. Symbolicky spouštíme vyhledávač na Den sv. Patrika, náš oblíbený irský svátek. V následujících měsících se zúčastníme programu Erasmus pro mladé podnikatele, kde budeme spolupracovat se zkušenějšími podnikateli ve Španělsku, učit se od nich novým věcem, získáme nové kontakty a bude pro nás snadnější dostat se na španělský trh.

Kam chcete projekt dostat dále?

Rádi bychom projekt dostali v budoucnu do zahraničí, pro Američany a Japonce to bude stoprocentně zajímavá služba. Chtějí poznat co nejvíce z Evropy, především velká města jako Řím, Paříž a Prahu. Za letenky po Evropě by mohli utratit méně než za vlaky či půjčení auta, což je určitě lákavé. Výše zmíněná trasa u nás jde najít za 110 eur, tedy za necelé 3 tisíce, to jsou pro Američana směšné peníze. Hraje nám také do karet větší „chtivost“ cestování na vlastní pěst a chuť poznat více míst „nejen” v Evropě za super cenu.

Zahrnete do vyhledávače i asijské metropole?

Chtěli bychom v blízké budoucnosti přidat i asijské aerolinky, tripy po Asii nás posunou zase na jiný level, v daleké budoucnosti bychom chtěli zákazníkovi nabídnout cesty kolem světa kolem 20 tisíc korun (za všechny letenky). Řeč je samozřejmě o letech s nízkonákladovými společnostmi jen s batohem na zádech.

 

Příklady tripů po Evropě, které studenti sami proletěli:

Brno – London – Dublin – Liverpool – Amsterdam – Praha (kombinace leteckých společností – WizzAir, Ryanair a Easyjet)

Praha – Dubaj – Manila – Bali – Yogyakarta – Kuala Lumpur – Bangkok – Kodaň – Berlín – Praha (SmartWings, Cebu Pacific, Lion Air, AirAsia, Norwegian a Easyjet)

Inspirujte se u našich studentů a obleťte svět spolu s nimi. Teď už stačí jen sbalit batoh. 

Mgr. Zuzana Paulusová
Oddělení propagace a vnějších vztahů UPa


Přišlo vám to zajímavé? Dejte o tom vědět