Studenti si během semestru vyzkoušeli různé druhy uměleckých terapií

4. 01. 2017

Vžít se do pocitů klientů se specifickými potřebami a vyrobit si třeba ježky z šišek mohli studenti oboru Resocializační pedagogika na Fakultě filozofické. Díky předmětu Speciální pedagogika si mohli vyzkoušet, jak se v jednotlivých zařízeních pracuje s klienty, kteří umělecké terapie potřebují a kterým především pomáhají.

V průběhu zimního semestru tak studenti navštívili hned několik speciálních zařízení. Nejprve jsme se zúčastnili arteterapie v pardubické Křižovatce handicap centrum o. p. s., které se orientuje na profesionální i zájmovou pomoc lidem s tělesným a kombinovaným postižením. Zde jsme si pod vedením Bc. Petry Macháčkové mohli zkusit vyrobit ježky ze šišek a dalších přírodních materiálů. Ježci jsou velice oblíbenými výrobky i u klientů, kteří ty nejpovedenější kousky ze své dílny dokonce prodávají široké veřejnosti a je o ně veliký zájem. Každý z nás si pak svého ježka mohl odnést domů. 

Děti se specifickými potřebami

Dále jsme se 1. prosince zúčastnili arteterapie a muzikoterapie v dětském rehabilitačním centru Lentilka, které je zaměřeno na děti se specifickými potřebami od 1,5 roku do 7 let. Pod vedením Ing. Evy Mašínové jsme si mohli v arteterapeutické dílně vytvořit vlastní mandalu z keramické hlíny. Celý proces tvoření probíhal za doprovodu relaxační hudby a každý osobitý výrobek odrážel studentovo aktuální rozpoložení.

Hluboký relaxační prožitek nám byl umožněn díky pasivní muzikoterapii vedené Mgr. Markétou Havlovou. V pohodlných sedacích pytlích jsme se oddávali odpočinku za zpěvu muzikoterapeutky a její hry na hudební nástroje vyrobené ručně a z přírodních materiálů, jako je např. šamanský buben, salašnická fujara, didgeridoo, bubny djembe, tibetské mísy, tuvijská brumle a jiné.

Zajímavé zkušenosti, netradiční zážitky

Bylo pro nás velice zajímavé a přínosné vyzkoušet si vyrobit ježky jako to dělají lidé s tělesným či kombinovaným postižením, kteří mají svá díla natolik vydařená, že je prodávají. Stejně tak pozoruhodné bylo i vytvoření mandaly z keramické hlíny, jako to dělají děti se specifickými potřebami. Do hlíny jsme mohli vložit veškerou svoji agresi, frustraci apod. Velkým zážitkem pro nás byla muzikoterapie, jež měla příjemné relaxační účinky v době předvánočního shonu. Účastí na zmíněných terapiích jsme zjistili, že si díky tomu člověk odpočine, dokáže se oprostit od svých problémů a přijít na jiné myšlenky. Velkým přínosem bylo také stmelení studentského kolektivu.  

Bc. Michaela Ducháčková a Bc. Nicola Gottsteinová
studentky 1. ročníku studijního oboru Resocializační pedagogika


Přišlo vám to zajímavé? Dejte o tom vědět