Někteří studenti chtějí být po studiu svými pány. S kurzem Podnikni to! vědí, jak na to

19. 03. 2018

Část výuky mají za sebou studenti, kteří se přihlásili do kurzu Základy kreativního podnikání, který je mezi studenty znám spíše pod názvem Podnikni to! Rozhodli se rozšířit své znalosti v oblasti podnikání. Až dvě pětiny všech studentů totiž chtějí po ukončení studia podnikat. Láká je možnost řídit si věci po svém a větší šance na seberealizaci. A takoví se najdou i u nás v Pardubicích. Jak začít jim poradí naše kariérní centrum. A zcela jim změní pohled na podnikání.

To, že až téměř čtyřicet procent všech studentů uvažuje o budoucím podnikání, vyplývá z terénního šetření Hospodářské komory a Výzkumného ústavu pro podnikání a inovace. Hlavním důvodem přitom není potenciálně vyšší příjem, ale flexibilita a možnost řídit si kariéru a život po svém. Být pány svého času touží studenti i u nás na Univerzitě Pardubice. „Mezi našimi studenty je poměrně dost osob, které uvažují o vlastním podnikání. Někteří již mají jasnou představu o tom, co chtějí dělat. Jiní zatím nevědí, ale hledají podněty a mají zájem se dozvědět o tom, jak si připravit podnikatelský záměr a co vše je třeba znát a udělat. Rovněž mají velký zájem o setkání s podnikateli, kteří jsou ochotní vyprávět jim o své cestě, jak často těžce a ne vždy úspěšně začínali,“ popisuje touhy některých studentů vedoucí Kariérního centra Univerzity Pardubice Ing. arch. Iva Svobodová. A právě pro ně je tady kurz Podnikni to!, který studenty připraví na zahájení vlastního podnikání. Již čtvrtým rokem tak kariérní centrum vede jejich kroky na cestě k vlastnímu podnikání a k budoucímu úspěchu.

Nový pohled na podnikání

Scénář se přitom na začátku každého kurzu téměř vždy opakuje. Studenti mají báječný nápad, ale většinou neví, co s ním. Osvědčený lektor Max Dužek jim ale zaručeně poradí, jak nápad nastartovat a převést v realitu. „Je to pro mě skvělá zkušenost do života. Ujasnil jsem si, jak podnikání skutečně vypadá. Poznal jsem super lidi. Jsem rád, že jsem mohl mluvit o svém nápadu. Vždycky jsem měl sen, že bych chtěl vyvíjet počítačové hry a díky kurzu Podnikni to! jsem k němu zase o něco blíž. Naučil jsem se popasovat s tím, jak prodat své myšlenky i samotný produkt,“ říká student Jiří Černík, absolvent posledního kurzu. Studenti, kteří kurzem prošli, se přitom shodují v tom, že jim kurz změnil pohled na podnikání. „Určitě bych kurz doporučil. Lektor je člověk z praxe, to, co učí, má v praxi ověřené. Díky tomu jsem se mohl ptát na konkrétní věci, na které jsem hned dostal odpověď. Do kurzu chodí stejně smýšlející lidé, podnikaví lidé, to je i důvod, proč bych přišel znovu,“ motivuje studenty k rozvíjení svých nápadů student David Krupička. Studentka Monika Majorová mu jen přitakává: „Přineslo mi to zkušenosti a úplně nový pohled na podnikání. Původně jsem myslela, že je podnikání úplně o něčem jiném. Naučilo mě to, že podnikání není jen zakázka za zakázkou, ale rozvíjení myšlenek a nápadů. Vidím teď cestu, kterou bych se mohla vydat a zkusit ji. Klidně i po zkušenostech se zaměstnáním.“ Podobně to vidí i student Stanislav Zemach, když říká, že je rád, že o podnikání získal povědomí: „Před kurzem jsem o něm přemýšlel úplně jinak. Teď vím, že to není zas tak těžké. Největší úskalí je získat dobrý nápad, neustále ho zlepšovat a validovat mezi lidmi.“

Dobrá společnost a práce v týmu

Na kurzu se přitom vždy sejde bezvadná parta studentů a pestrá paleta nápadů. Někteří nápad mají už od samého začátku a jen ho rozvíjejí dál. Stejně jako studentka Monika, která pracovala na softwaru pro organizaci času a úkolů. „Takový software by v sobě spojoval několik funkcí, jako je kalendář, seznam úkolů, nákupní seznam a další. Na trhu tyhle nástroje existují, ale odděleně. Mou snahou je, aby si zákazník tento program mohl modulovat podle svých potřeb a přidávat si tam různé nástroje,“ vysvětluje. Jiní studenti se přihlásí i bez nápadu a přijdou na něj teprve v průběhu kurzu. Výjimkou nejsou ani studenti, kteří svou  původní myšlenku musí opustit a vydat se úplně novým směrem. „Do kurzu jsem přišel bez nápadu. Ze začátku jsem pracoval na myšlence ochuceného burákového másla. S tímhle nápadem původně přišel můj kamarád Lukáš Fibich. Na nápadu jsme pracovali asi pět bloků, pak jsme zjistili, že to nemá budoucnost a asi by nás to ani nebavilo. Naučilo mě to, že nedílnou součástí začátků je »zabíjet své miláčky«. Díky tomu jsme rozpracovali další nápady a poučili se z vlastních chyb,“ říká student Jiří Prchal. Momentálně s kamarádem realizuje projekt internetového magazínu o adrenalinových sportech. „Budeme se zaměřovat na snowboardy a horskou cyklistiku. Oba dva nás to baví, jezdíme na horských kolách a zimní sporty milujeme,“ dodává. 

Studenti také mnohdy pracují v týmu a rozvíjejí společně nějakou myšlenku. Stejně jako trojice studentů David, Stanislav a Dominik, kteří neustále vylepšují svůj projekt vyfakturuj.to, což je nástroj pro vytváření online faktur. Od konkurence se liší v cenové politice – pro neplátce DPH je zcela zdarma, placená verze je až pro firmy a plátce DPH. Podnikatel nebo firma jednoduše zadá potřebné údaje a vygeneruje si fakturu. Davidovi kurz pomohl hlavně v tom, že už ví, jak se zaměřit na cílovou skupinu a oslovit ji s produktem. „Už vím, kde ji hledat. Dřív jsem to nebral v potaz. Neřešil jsem cílovku ani její potřeby. Vyfakturuj.to už je spuštěné, ale teprve teď se všech uživatelů ptáme, co by chtěli zlepšit a jaké funkce přidat. Musíme pokračovat dál, důležité je nezastavit se. Jako první nás čeká redesign stránek a marketing, který se z 99 % děje online. Chceme mít co lidem nabídnout.“

Každý nápad potřebuje správný čas

Obrovským bonusem kurzu kreativního podnikání je především to, že lektor dokáže všechny nadchnout do práce a ukázat jim novou cestu a způsob, jak se mohou ve svém životě realizovat. To, že se nápad nepodaří dotáhnout do konce hned napoprvé, neznamená, že je špatný. Jen možná potřebuje trochu víc času. To potkalo třeba studenta Jirku, který se snažil vymyslet exoskelet pro virtuální hry, který by umožnil reálnější zážitek z hraní. S vývojem však zjistil, že potřebuje nasbírat ještě další zkušenosti z mechaniky a programování. Pak v tom chce dál pokračovat. I takové mohou být osudy na začátku jistě geniálních nápadů. „Nevzdat se a jít si za svým snem. Ale ne za každou cenu. Uvědomil jsem si, že můj čas něco stojí a že ho není tolik, abych ho mohl promrhat. Chci se dál vzdělávat ve vývoji počítačových her. Pracuji pro společnost, která se jejich vývojem zabývá. A s novými vědomostmi se znovu vrátím k rozdělanému projektu,“ dodává nadšený Jirka Černík, který kurz může svým spolužákům jedině doporučit. Získají tak spoustu zkušeností a nápadů, které podpoří jejich kreativitu. „Všem, kteří mají svůj nápad a ambice ho zrealizovat. Ale nevědí, jak na to a na koho se obrátit. Studentům, kteří se chtějí setkávat s podobně smýšlejícími lidmi. Moc se mi líbilo, že znalosti, které jsme dostávali, jsou přímo z praxe,“ uzavírá svou zkušenost student Stanislav, který se hned po skončení kurzu vrhl na další vzdělávání v online marketingu. „Nově jsem si našel v tomhle směru brigádu. Doma čtu hodně článků o online marketingu, PPC reklamě a cenotvorbě. Snažím se v tom získat co nejvíc informací. Čekám, až kolegové dodělají zkoušky, a pak to podnikneme!“ Tak hodně štěstí všem v jejich budoucím podnikání!

Přidejte se a zkuste to podniknout. Nebo se obraťte na naše kariérní centrum, které vám s budoucím uplatněním může výrazně pomoci. Dá totiž směr vaší kariéře!

Mgr. Zuzana Paulusová
Oddělení propagace a vnějších vztahů UPa


Přišlo vám to zajímavé? Dejte o tom vědět